
Breda,
Frietproducent Lamb Weston lanceert vandaag een nieuwe retailverpakking voor aardappelproducten zoals Twister Fries en Potato Dippers. De verpakking is gemaakt op basis van gebruikte frituurolie. Deze duurzame verpakking bestaat voor 60% uit bio-circulair plastic en is 20% dunner. Dit zorgt voor een 30% lagere CO2-uitstoot dan de vorige Europese verpakking. Door het snijden van aardappelen met schil gebruikt Lamb Weston nu ook 6% meer van elke aardappel.
Lamb Weston EMEA, met hoofdkantoor in Breda en zes fabrieken in Europa, ontwikkelde de nieuwe verpakking van polyethyleen (PE) samen met chemiebedrijf SABIC en verpakkingsbedrijf OPACKGROUP. “Gebruikte frituurolie werd eerder gebruikt als biodiesel, maar dient nu ook als grondstof voor bio-circulair plastic,” zegt Jolanda Dings, Director Sustainability External Relations bij Lamb Weston. “Duurzame innovaties zoals deze verpakking tonen ons commitment aan verduurzaming.”
Focus op circulariteit
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van Lamb Weston. Het bedrijf geeft 99% van zijn reststromen een nuttige bestemming. Zo verwerken ze ongeschikte aardappelen en snijresten tot gedroogde aardappelvlokken, die worden gebruikt in gnocchi, chips en sauzen. Aardappelzetmeel uit het snijproces dient als ingrediënt voor voedselproducten. “Sinds 2011 focussen we op circulariteit. We gebruiken zoveel mogelijk van de aardappel en verminderen verspilling. Reststromen worden waar mogelijk verwerkt tot voeding of biobased materialen, zoals dit bio-circulair plastic,” aldus Dings.
Eerste wereldwijde duurzaamheidsrapport
Sinds 2010 brengt Lamb Weston EMEA elke twee jaar een duurzaamheidsverslag uit. In juni publiceerde het bedrijf zijn eerste wereldwijde Sustainability Report voor boekjaar 2023. Hieruit blijkt onder andere dat de voedselverspilling in Europa met 4,5% is verminderd ten opzichte van 2020. Ook zijn de verpakkingen in Europa volledig recyclebaar. Lamb Weston is de enige aardappelverwerker die in haar Europese fabrieken palmolievrij is. “De nieuwe verpakking sluit aan bij onze doelstelling om voedselverspilling te halveren, de CO2-uitstoot te verlagen en te werken aan circulaire productie tegen 2030,” zegt Dings.
Inspelen op consumentenvoorkeur
Sebastiaan Besems, VP Commercial EMEA bij Lamb Weston, merkt op dat consumenten, distributeurs en retailers steeds bewuster omgaan met hun impact op het milieu. “De vraag naar duurzame verpakkingen groeit. Onze nieuwe verpakking vermindert de ecologische voetafdruk van onze retailverpakking met 30%, wat aansluit bij de verwachting van consumenten om milieuvriendelijke producten te kiezen,” legt Besems uit.