Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft een werkbezoek gebracht aan Tilburg. In aanwezigheid van gedeputeerde Smeulders van de provincie Noord-Brabant en wethouder Grashoff van de gemeente Tilburg ondertekende hij de bestuursovereenkomst voor het project Wilhelminakanaal Sluis II. Met deze ondertekening wordt officieel het startsein gegeven voor de sloop en herbouw van Sluis II. Minister Madlener geeft startschot aan nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II. Dit markeert een belangrijke volgende stap in de modernisering van het Wilhelminakanaal. De modernisering maakt het kanaal geschikt voor grotere schepen van CEMT-klasse IV. Minister Madlener geeft startschot aan nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II ten behoeve van deze modernisering.
Wilhelminakanaal Sluis II
Het project Wilhelminakanaal Sluis II wordt uitgevoerd door Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg cofinancieren het project.
Gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit): “Met de herbouw van Sluis II zetten we een grote stap in het verbeteren van de bereikbaarheid van Brabant over water. Dit is een duurzame oplossing die bijdraagt aan het verminderen van files. Hoe meer goederen via het water worden vervoerd, hoe minder druk er op de wegen ontstaat. De ondertekening van deze bestuursovereenkomst brengt een lang gekoesterde wens in vervulling. Namelijk, de versterking van de goederencorridor Zuidoost. Hiermee verbeteren we de verbinding via Tilburg, Oosterhout en Moerdijk naar de haven van Rotterdam.”
Minister Madlener: “Tilburg en de regio zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een logistiek knooppunt in Nederland. Om deze sterke positie te behouden, is een uitstekende bereikbaarheid over water en spoor van groot belang. Dankzij deze ontwikkeling krijgt de binnenvaart de kans om een aantrekkelijk en concurrerend alternatief te bieden voor het wegvervoer op de A58. Dit onderstreept waarom Minister Madlener het startschot geeft aan nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II.”
Wethouder Rik Grashoff: “In samenwerking met het Rijk, Rijkswaterstaat en de Provincie boeken we mooie vooruitgang in het verbeteren van de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen Vossenberg, Kraaiven en Loven. Deze vooruitgang geldt voor zowel water als spoor. Dankzij een langdurige lobby en een succesvolle samenwerking kunnen we nu daadwerkelijk toewerken naar de opwaardering van het Wilhelminakanaal tot aan Kraaiven. Met de plannen om het kanaal verder aan te passen richting haven Loven, zetten we een belangrijke stap in de voorbereiding op de toekomst.”
Aansluitende vaarwegverbeteringen voor meer vervoer over water in Loven
Een belangrijk onderdeel van het werkbezoek was de toelichting op diverse projecten die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Tilburg. Dit maakt Tilburg een strategisch knooppunt op de goederenvervoercorridor richting Duitsland. Er zijn nog aanzienlijke investeringen nodig om haven Loven toegankelijk te maken voor grotere schepen. Dit geldt voor het kanaaltraject tussen Kraaiven en Loven. Provincie, gemeente en het ministerie voeren gesprekken om deze investeringen te realiseren.
Daarnaast heeft het bedrijf BTT het initiatief genomen om in haven Loven een nieuwe trimodale overslaglocatie voor containers te ontwikkelen. Dit maakt het mogelijk om containers direct over te laden van trein naar schip en vrachtwagen. Hierdoor kan het containervervoer over water naar Tilburg aanzienlijk toenemen.
Ook werd tijdens het bezoek een toelichting gegeven op het Realisatiepact Tilburg, onderdeel van het programma Goederenvervoercorridors. Dit pact omvat de gezamenlijke plannen van het Rijk en de regio. Naast de modernisering van de kanaalgebonden bedrijventerreinen, wordt ook de verduurzaming van transport en de verdere digitalisering aangepakt. De versterking van multimodale knooppunten, zoals met het realisatiepact in Tilburg, sluit aan bij de ambities uit het regeerprogramma.
Planning herbouw Sluis II
Het projectteam Wilhelminakanaal Sluis II is momenteel bezig met de voorbereiding van de aanbesteding. Naar verwachting zal de aanbesteding in het tweede kwartaal van 2025 van start gaan. De gunning aan een aannemer wordt voorzien in het eerste kwartaal van 2026. Op basis van de huidige planning wordt de ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor schepen van CEMT-klasse IV verwacht in 2029. Het is een lang traject, maar Minister Madlener geeft startschot aan nieuwbouw Wilhelminakanaal Sluis II om alles in gang te zetten.