Van 8 tot en met 14 september 2025 staat Nederland in het teken van de Verspillingsvrije Week. De week wordt geopend door Koningin Máxima in Veghel en benadrukt het belang van een gezamenlijke aanpak van voedselverspilling. Voor ondernemers in de retail, horeca, logistiek en voedingsmiddelenindustrie liggen hier niet alleen verantwoordelijkheden, maar ook kansen.
Ruim 150 organisaties – van supermarkten en cateraars tot onderwijsinstellingen – doen mee aan de campagne, onder regie van Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum.
Grote impact, ook voor bedrijfsresultaten
In Nederlandse huishoudens wordt jaarlijks gemiddeld 33 kilo voedsel per persoon verspild. In totaal gaat dat om zo’n 23 miljoen maaltijden per week. Een aanzienlijk deel van die verspilling is te herleiden tot verwarring over houdbaarheidsdata.
Voor ondernemers betekent dit:
- Kans om klanten beter te informeren (bijv. via verpakkingen of winkelcommunicatie)
- Lagere kosten door efficiënter voorraadbeheer en minder derving
- Sterker maatschappelijk imago en duurzaamheidsscore
- Meer klantbinding via duurzame initiatieven
“Tien procent van de verspilling is gerelateerd aan houdbaarheidsdatum. Slimme iconen en goede uitleg op verpakkingen kunnen direct verschil maken,” aldus de organisatie.
Praktisch aan de slag: van broodverpakkingen tot koelkaststickers
Tijdens de Verspillingsvrije Week zijn er tal van initiatieven waarbij ondernemers kunnen aanhaken of zelf het voortouw nemen. Supermarkten plaatsen houdbaarheidsinformatie op verpakkingen, zoals brood – het meest verspilde product. Producenten en cateraars zetten acties op touw binnen hun distributiekanalen of op klantlocaties.
Ook kleinere ondernemers kunnen instappen, bijvoorbeeld met:
- Klantinformatie via displays, verpakkingen of kassabon-reminders
- Bewaaradvies meegeven bij verse producten
- Workshops of proeverijen met bijna-over-de-datum producten
- Gebruik van tools zoals de Koelkaststicker of de Bewaarwijzer
Bewustwording groeit, maar kennis blijft een aandachtspunt
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de consumenten het verschil tussen “ten minste houdbaar tot” (THT) en “te gebruiken tot” (TGT) niet goed kent. Dit biedt ruimte voor educatie én slimme marketing. Opvallend: 77% van de consumenten kijkt en ruikt eerst voor ze voedsel weggooien. Dat gedrag kan worden versterkt met duidelijke uitleg op de winkelvloer of productverpakkingen.
Samen minder verspillen
De Verspillingsvrije Week laat zien dat de hele keten nodig is om verspilling terug te dringen. Ondernemers spelen daarbij een cruciale rol. Niet alleen in communicatie richting de consument, maar ook in de manier waarop voorraad, inkoop, distributie en presentatie worden ingericht.
Door mee te doen of zelf een actie te starten, tonen bedrijven maatschappelijke betrokkenheid én werken ze aan een efficiënter bedrijfsmodel.
Meer weten of deelnemen? Ga naar: https://samentegenvoedselverspilling.nl
