Op 1 januari 2024 stonden er in Nederland ruim 1.100 volledig elektrische vrachtwagens geregistreerd bij bedrijven. Dat is zeven keer zoveel als begin 2022. Ook het aantal elektrische trekkers voor opleggers nam flink toe: van 28 in 2022 naar 225 in 2024.
Uit cijfers van het CBS blijkt echter dat deze voertuigen minder intensief worden gebruikt dan hun dieselvarianten. Elektrische vrachtvoertuigen reden gemiddeld iets meer dan 31.000 kilometer in 2023 — minder dan de helft van het aantal kilometers dat dieselvoertuigen afleggen.
Diesel nog altijd dominant
- Dieselvoertuigen zijn goed voor 98% van het totale vrachtwagenpark.
- In totaal rijden er in Nederland ruim 141.000 dieseltrucks.
- Dieselvrachtwagens leggen gemiddeld 68.000 kilometer per jaar af.
Beperktere inzet e-trucks
Elektrische vrachtwagens rijden niet alleen minder kilometers, ze worden ook anders ingezet. Dieselvrachtauto’s rijden gemiddeld 57 kilometer per rit, terwijl elektrische varianten op 25 kilometer blijven steken. Ook het vervoerde gewicht per rit is bij elektrische trucks aanzienlijk lager: gemiddeld 5.000 kilo tegenover 9.000 kilo bij diesel.
Elektrische trekkers voor oplegger doen het iets beter. Zij vervoeren gemiddeld bijna evenveel als dieselmodellen (ca. 12.000 kg per rit) en leggen jaarlijks meer kilometers af dan elektrische vrachtauto’s (48.000 km versus 28.000 km).
Sectoren en inzet
De meeste elektrische vrachtvoertuigen zijn in gebruik bij bedrijven in de sector vervoer en opslag. Deze sector bezit 68% van alle elektrische vrachtwagens, terwijl het aandeel in het totale wagenpark 50% bedraagt. Elektrische trucks worden relatief vaak ingezet voor het vervoeren van voedingsmiddelen.
Waarom dit relevant is voor ondernemers
De forse groei laat zien dat de elektrificatie van het vrachtverkeer op gang komt, maar ook dat er nog beperkingen zijn. Denk aan actieradius, laadcapaciteit en de laadinfrastructuur. Voor ondernemers in de logistiek of stadsdistributie kan dit aanleiding zijn om te investeren in elektrische trucks, met name voor korte ritten in stedelijke gebieden.
“Elektrische trucks zijn nu vooral geschikt voor kortere trajecten met lichte lading. De techniek ontwikkelt zich snel, maar diesel blijft voorlopig dominant,” aldus een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland.
Tabel: Kerngegevens elektrische vrachtwagens (2022–2024):
Jaar | Elektrische vrachtauto’s | Elektrische trekkers |
---|---|---|
2022 | 159 | 28 |
2023 | 230 | 35 |
2024 | 1.124 | 225 |
Veel aandacht voor zakelijk EV Vervoer de afgelopen week:
Dachser levert emissievrij in het centrum van Rotterdam
Nederland klaar voor batterij-elektrische bedrijfswagens?