Overheid

Europese Toegankelijkheidswet EAA dwingt bedrijven tot grote aanpassingen

20 januari 2025
Europese Toegankelijkheidswet EAA dwingt bedrijven tot grote aanpassingen

Ook e-commerce websites moeten aan toegankelijkheideis voldoen

De implementatie van de European Accessibility Act (EAA) brengt grote veranderingen met zich mee voor bedrijven en organisaties in heel Europa, dus ook in Nederland. De wet, die als doel heeft producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, treedt vanaf 28 juni 2025 in werking. Bedrijven worden vanaf dan verplicht om diverse producten en diensten aan te passen naar de toegankelijkheidseisen die de EAA voorschrijft.

Voorbeelden van aanpassingen

De EAA stelt duidelijke eisen aan onder andere e-commerce websites, ticketverkoopplatformen, geldautomaten en klantenservicepunten, maar bijvoorbeeld ook aan streamingsdiensten, televisies, zelfbedieningsterminals en bankdiensten. Aanpassingen waaraan kan worden gedacht zijn onder andere spraakcommando gestuurde apparaten, beeldschermvergrotingssoftware, het aanpassen van volume en snelheid van audio, het via hulpsoftware kunnen bedienen van apparaten, et cetera.

Gedeelde verantwoordelijkheid

De EAA biedt ruimte om dit proces stapsgewijs aan te pakken. Vanaf 28 juni voldoen aan de EAA. De wetgeving biedt overgangsmaatregelen en bevat ook uitzonderingen, neem dat goed door. Het is van belang dat bedrijven hun plek en verantwoordelijkheid in de keten kennen. Een fabrikant/producent van bijvoorbeeld een smartphone (product), heeft in dit verband een andere rol dan een retailer die het product of de dienst aan een consument verkoopt.

De fabrikant/producent moet aanpassingen aan het product of de dienst doen, om de Europese markt goed te kunnen blijven bedienen. De verkopende ondernemer moet checken of dit specifieke product of dienst voldoet aan de EAA (toegankelijkheidseisen) voordat het aan consumenten wordt verkocht. Het is dus een gedeelde verantwoordelijkheid.

Fundamentele verandering in bedrijven

Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW / MKB-Nederland, benadrukt de impact van de wet: “De European Accessibility Act is iets dat de gehele bedrijfsvoering aangaat. Het gaat om meer dan alleen technische aanpassingen, het is bovenal organisatorisch vraagstuk. Het gaat niet alleen om het hebben van een toegankelijke website of app, maar om een fundamentele verandering die vraagt om toegankelijkheid zoveel mogelijk te implementeren in allebedrijfsprocessen. Van productontwikkeling tot klantenservice, alles dient onder de loep te worden genomen en voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te zijn.

Het zal voor nu ‘achteraf repareren’ zijn, maar op termijn zal toegankelijkheid gestandaardiseerd worden en heel normaal aanvoelen, zoals vele andere transformaties in het verleden. Elke stap richting meer toegankelijkheid betekent voor veel mensen met een beperking een grotere zelfstandigheid in functioneren en voor bedrijven het vertegenwoordigen van meer economische waarde.”

Nabih vervolgt: “Uit onderzoek blijkt dat webwinkels nu al jaarlijks 4,6 miljard euro laten liggen als gevolg van digitale drempels, waardoor ze klanten mislopen. Als toegankelijkheid steeds normaler wordt, dan groeit de deelname van miljoenen mensen die nu nog niet of niet volledig kunnen profiteren van de digitalisering. Deze beweging zal ook zorgen voor innovaties en nieuwe kansen voor bedrijven. Naast de positieve maatschappelijk impact en goede reputatie-kansen voor bedrijven, zal de afzetmarkt dus groter worden.”