Zakelijke dienstverlening

Kmo’s willen aan de slag met AI, maar missen strategisch kompas  

22 oktober 2025
Kmo's willen aan de slag met AI, maar missen een strategisch kompas

Merkstrateeg Katlijn Voordeckers helpt ondernemers AI inzetten om hun merk te versterken

Steeds meer ondernemers willen AI inzetten, maar weten niet goed waar te beginnen. Uit een recent onderzoek dat merkstrateeg Katlijn Voordeckers uitvoerde samen met een masterstudente van UHasselt, blijkt dat bijna de helft van de Vlaamse kmo’s (48%) geen duidelijk beeld heeft van wat AI voor hun merk kan betekenen. In haar nieuwe boek DriediMERKsioneel reikt Voordeckers kmo’s en familiebedrijven een concreet kader aan om AI strategisch en menselijk te integreren in hun merkstrategie.

“Veel ondernemers willen wel met AI aan de slag, maar missen structuur, kennis of vertrouwen,” zegt Katlijn Voordeckers. “Toch hoeft AI geen bedreiging te zijn voor je merk, maar kan het juist helpen om je authenticiteit en klantgerichtheid te versterken.”

Strategisch werken met AI, zonder techjargon

DriediMERKsioneel is geen handleiding over tools, maar een praktisch werkboek dat ondernemers helpt hun merkstrategie te versterken in drie dimensies: hun merk sterker maken, waarmaken en groots maken. Aan de hand van herkenbare cases, haalbare prompts en strategische oefeningen toont Voordeckers hoe AI kan bijdragen aan meer focus, consistentie en klantbeleving. Ook voor bedrijven zonder groot marketingteam of budget.

Menselijke authenticiteit als troef

Waar veel AI-discussies draaien rond efficiëntie, legt Voordeckers de nadruk op menselijke meerwaarde: “AI is pas zinvol als het je helpt je merk écht te verbinden met klanten, medewerkers en waarden. Technologie mag nooit de ziel van je merk vervangen, maar kan die wel versterken.”

Met DriediMERKsioneel bieden we een actuele gids voor ondernemers die willen meebewegen met technologische evoluties zonder hun eigenheid te verliezen. Een thema dat vandaag urgenter is dan ooit.


Boost je ondernemerskennis!

Mis geen ondernemersnieuws meer. Schrijf je in voor onze updates