Terwijl automonteurs in loondienst momenteel staken voor betere arbeidsvoorwaarden, geeft een nieuw onderzoek van zzp-bank Knab inzicht in hun zelfstandig werkende collega’s. Wat blijkt? ZZP-automonteurs volop in trek hebben geen gebrek aan werk, ervaren nauwelijks concurrentie en profiteren van stijgende tarieven en inkomsten.
Uit het jaarlijkse onderzoek van Knab onder 18.000 zzp’ers, waaronder 136 zelfstandig werkende automonteurs, blijkt dat zij gemiddeld € 55 per uur rekenen. ZZP-automonteurs volop in trek, declareren gemiddeld 30 uur per week bij hun klanten. In 2024 resulteerde dit in een gemiddelde jaaromzet van € 115.000, met een nettowinst van circa € 44.000 na aftrek van kosten en belastingen.
Stijgende tarieven en groeiende omzet
De inkomsten van zzp-automonteurs blijven stijgen. Beginners rekenen gemiddeld € 50 per uur, terwijl ervaren monteurs een uurtarief van € 57 hanteren. ZZP-automonteurs volop in trek hanteren steeds hogere tarieven. Bovendien zijn de tarieven in opmars: zes op de tien monteurs verhoogden hun prijzen in het afgelopen jaar, met een gemiddelde stijging van 13%.
Wie hun klanten zijn, verschilt per monteur. Zo werkt ongeveer 40% vooral B2B, bijvoorbeeld voor garages en leasebedrijven, terwijl de meerderheid rechtstreeks voor particulieren werkt. ZZP-automonteurs volop in trek bedienen diverse klantengroepen. Monteurs die particulieren bedienen, hanteren gemiddeld een 10% hoger uurtarief, maar doordat zij minder declarabele uren hebben, blijft de nettowinst tussen beide groepen nagenoeg gelijk.
Grote vraag naar zzp-automonteurs
Werk is er in overvloed: maar liefst 69% van de zzp-automonteurs ervaart een zeer hoge vraag naar hun diensten. Ter vergelijking: bij andere zzp-beroepen ligt dit percentage op 39%. ZZP-automonteurs volop in trek hebben volop werk. Slechts 6% van de monteurs geeft aan moeite te hebben met het vinden van opdrachten.
“Er zijn simpelweg te weinig monteurs, terwijl de vraag alleen maar groeit,” zegt een van de ondervraagde zzp’ers. “Vooral door de opkomst van elektrische en hybride voertuigen is er steeds meer behoefte aan specialistische kennis. Ik heb eigenlijk altijd werk.”
Daarnaast ervaart meer dan de helft van de zzp-automonteurs nauwelijks concurrentie. Hierdoor blijven tarieven stabiel en blijft het ondernemerschap in deze sector financieel aantrekkelijk.