Gemeenten krijgen de bevoegdheid om zero-emissiezones in te stellen. In deze gebieden mogen alleen nog bestel- en vrachtauto’s rijden die voldoen aan strenge emissienormen. Bedrijfsvoertuigen op diesel of benzine met een emissieklasse lager dan Euro 5 worden uitgesloten van toegang.
Vanaf 1 januari 2027 zijn voertuigen met Euro 5 niet langer toegestaan in zero-emissiezones volgens De Kamer Van Koophandel. Voor voertuigen met emissieklasse Euro 6 geldt dit verbod vanaf 1 januari 2028. Voor sommige bestelauto’s is er een overgangsregeling die loopt tot 2030. Ondernemers kunnen de emissieklasse van hun voertuigen controleren via de zero-emissie kentekencheck.
Kleineondernemersregeling binnen de EU
Ondernemers die actief zijn in andere EU-landen kunnen gebruikmaken van de Europese kleineondernemersregeling (EU-KOR). Deze regeling biedt de mogelijkheid om een btw-vrijstelling aan te vragen in een of meerdere EU-landen waar zij zaken doen.
Bpm voor bestelauto’s
Bij de aanschaf van een bestelauto met CO2-uitstoot is bpm (belasting op personenauto’s en motorrijwielen) verschuldigd. Het bedrag hangt af van de CO2-uitstoot: hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de belasting. Elektrische bestelauto’s en voertuigen zonder schadelijke uitstoot blijven ook na 2025 vrijgesteld van bpm.
Accijnskorting verlengd
De tijdelijke accijnskorting op autobrandstoffen, die in 2022 werd ingevoerd, is met een jaar verlengd. Deze verlaging zou oorspronkelijk op 1 januari 2025 eindigen.
Hoger bpm-starttarief
Het vaste starttarief van de bpm is verhoogd. In 2024 bedroeg dit tarief 440 euro, maar het is met ongeveer 200 euro gestegen. Het variabele deel van de bpm blijft afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig.
Motorrijtuigenbelasting voor duurzame bestelwagens
Voor elektrische bestelwagens of voertuigen zonder uitstoot geldt vanaf 2025 een verandering in de motorrijtuigenbelasting (mrb). Waar deze voertuigen eerder volledig vrijgesteld waren van mrb, betalen eigenaren vanaf 2025 wel belasting, maar met een korting van 75 procent op het reguliere tarief. Deze korting vervalt in 2026, waarna het volledige mrb-tarief van toepassing wordt.
De overheid voert deze wijziging in vanwege de groei van elektrische bedrijfswagens, die leidt tot lagere belastinginkomsten. Met deze maatregel draagt ook de elektrische rijder bij aan de kosten voor het wegennet. Dit moet op lange termijn zorgen voor stabiele inkomsten uit autobelastingen. Voor bestelauto’s op diesel of benzine stijgt de mrb in 2025 met 15 procent. In 2026 volgt een verdere verhoging van 6,96 procent.
Wijziging bpm-tarief voor plug-in hybride auto’s
Plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) vallen niet langer onder een apart bpm-tarief. De bpm voor deze voertuigen wordt nu op dezelfde manier berekend als voor andere auto’s: op basis van de CO2-uitstoot. Dit kan afhankelijk van het model verschillen.
Strengere CO2-metingen
vanaf 2025 vanaf 2025 hanteert de Europese Unie strengere normen voor de meting van CO2-uitstoot van stekkerauto’s. Voor voertuigen die voor 2025 op de weg zijn gebracht, blijft bij import naar Nederland de oude CO2-waarde gelden.