Het Brunel Solar Team start vandaag met de bouw van de nieuwe zonneauto Nuna 13. De komende maanden maakt het team de zonneauto klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. De bouw vindt voor het eerst in 25 jaar plaats in Friesland, waarbij het team samenwerkt met een specialist in het maken van composiet casco’s en mallen voor maatwerk projecten.
Wethouder Henk de Boer, van de gemeente Súdwest-Fryslân, opende vandaag de productie in Uitwellingerga, een dorp nabij Sneek, en daarmee gaat de bouw officieel van start. Het is de eerste keer dat het team Friesland als vestigingsplaats kiest voor de bouw van de zonneauto. Ze werken samen met Paul Dijkstra Composites onder meer vanwege de expertise in lichtgewicht materialen en jarenlange ervaring in de scheepsbouw. “Geweldig om te zien hoe onze lokale bedrijven direct betrokken zijn bij deze uitdagende projecten” zegt wethouder de Boer. “Deze samenwerking laat zien dat Súdwest-Fryslân een broedplaats is voor vakmanschap en innovatie. Het leggen van het eerste stukje carbon hiervoor is een symbolische start waarin kennis, samenwerking en vernieuwing samenkomen.”
Van ontwerp naar realiteit
Paul Dijkstra was jaren geleden betrokken bij de bouw van Nuna 7, maar dit is de eerste keer dat het team daadwerkelijk in de loods in Friesland werkt. “Dit jaar passen we een nieuw proces toe op de constructie van de zonneauto. Hiervoor krijgen we uitleg over het werken met geïmpregneerd carbon en lamineren”, zegt Thijmen Scheffel, structural engineer van het Brunel Solar Team. “Zijn expertise in het gebruik van lichte materialen, zoals toegepast bij zeilboten, past goed bij wat we nodig hebben om Nuna 13 zo licht en efficiënt mogelijk te maken.”
Vijf van de in totaal achttien teamleden verblijven gedurende het productieproces in Sneek. Ze werken zes dagen per week, van 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds, aan de bouw van Nuna 13. Tegelijkertijd werken de andere studenten in Delft aan de technische onderdelen, zoals de batterij, motor, het zonnepaneel en het stuursysteem. “De start van de productie is een mijlpaal waar we als team enorm naar uitkeken, zegt Elias Wawoe, teamleider van het Brunel Solar Team. “Na maanden van plannen en ontwerpen brengen we alles samen bij de bouw van Nuna 13. Hoewel het productieproces in Friesland plaatsvindt, blijven we in Delft nauw betrokken. Teamgenoten reizen regelmatig naar Sneek om te helpen, maar blijven ook bezig met het doorontwikkelen van bepaalde onderdelen. We werken samen naar het einddoel: de achtste wereldtitel in de wacht slepen.”
Race tegen de klok
Het Brunel Solar Team werkt tot midden mei intensief aan de productie van Nuna 13. Daarna begint de testfase, waarin de zonneauto op verschillende locaties wordt beproefd, waaronder het circuit van Zandvoort. Eind mei wordt zonneauto Nuna 13 officieel onthuld. Wawoe: “De testfase is een enorm belangrijke periode. Hier zien we of onze maanden van voorbereiding en innovatie succesvol zijn. Doordat de race dit jaar met twee maanden is vervroegd, is er veel druk en moeten we keihard werken om alles op tijd af te krijgen. Gelukkig liggen we goed op schema en hebben we er alle vertrouwen in dat Nuna 13 op tijd klaar is voor het wereldkampioenschap.”