De NoordHollandse Non-food discounter Action zag de netto-omzet stijgen. In het eerste kwartaal van 2025 bedroeg de toename 17,2%. De omzet kwam uit op € 3,5 miljard, vergeleken met vorig jaar. De like-for-like omzetgroei was 6,2%. Wekelijks bezoeken nu gemiddeld 19,7 miljoen klanten Action. Dit zijn 2,9 miljoen klanten meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Forse winkeluitbreidingen
In de afgelopen periode opende Action 49 nieuwe verkooppunten. Hierdoor steeg het totaal aantal winkels naar 2.967 vestigingen. De onderneming is goed op weg om de jaardoelstelling te realiseren. Action wil dit jaar gemiddeld dagelijks één winkel openen. De prognose voor 2025 staat op ongeveer 370 nieuwe winkels. Naarmate het jaar vordert, zal het tempo van openingen toenemen. Naar verwachting bereikt Action in het tweede kwartaal de grens van 3.000 winkels. Dit belangrijke moment zal gevierd worden met diverse betrokkenen.
De algemeen directeur, Hajir Hajji, licht de situatie toe. “Het jaar 2025 kenmerkt zich door een onvoorspelbare economische start. Binnen deze context blijven consumenten Action frequenteren. Zij komen voor basisbehoeften en artikelen voor het huishouden. Kwaliteit gecombineerd met een aantrekkelijk prijsniveau is een sleutelelement. De voortgang op het gebied van duurzaamheid speelt eveneens een rol in onze snelle expansie. Dit bleek recentelijk bij de opening van onze eerste drie winkels in Zwitserland. De bezoekersaantallen waren daar ongekend hoog.”
Zwitserland
Op 5 april zette Action een nieuwe stap in zijn internationale expansie. De eerste winkel in Zwitserland opende in Bachenbülach, nabij Zürich. Hiermee is Zwitserland het dertiende land waar de discounter actief is. De opening trok een opvallend grote groep klanten. De omzet op de openingsdag bereikte een recordhoogte. Deze trend zette zich in de dagen erna voort. De resultaten suggereren een veelbelovende toekomst voor Action in Zwitserland.
Sinds de eerste opening in Bachenbülach zijn er al twee extra winkels geopend. Het huidige aantal Action-vestigingen in Zwitserland bedraagt nu drie. Daarnaast kijkt Action verder naar de toekomst. Het bedrijf heeft plannen om in het najaar van dit jaar de eerste winkel in Roemenië te openen. Dit toont de aanhoudende groeiambitie van de non-food discounter.
Action behoudt positie als favoriet retailmerk in Frankrijk
Op 3 april publiceerde EY Parthenon een onderzoek in Frankrijk. Hierin werd Action voor het derde opeenvolgende jaar uitgeroepen tot favoriete merk. Deze erkenning geldt voor alle retailsectoren in het land (‘Enseigne Préférée des Français’). Action is het eerste niet-Franse bedrijf dat deze titel ontving. Dit jaar behaalde Action een recordfanpercentage van 48,8%. Dit is het hoogste percentage ooit gemeten voor een retailer sinds de start van het onderzoek. In 2012 opende Action zijn eerste winkel in Frankrijk. Inmiddels is Frankrijk de grootste markt voor Action. Aan het einde van het afgelopen kwartaal telde het land 862 winkels. Gedurende dat kwartaal kwamen er drie nieuwe vestigingen bij.