Wetenschap en onderwijs

IVA-studenten introduceren Virtual Lane: eerste tien rijlessen volledig in VR

01 juli 2025
WijBusinessNieuws_IVA studenten introduceren Virtual Lane, eerste tien rijlessen volledig in VR

Introductie VR-rijsimulator

Driebergen,
De rijschoolbranche staat aan de vooravond van een digitale transformatie. Laurens van Herwijnen en Sven Brochard, recent afgestudeerd aan de IVA Business School, lanceren Virtual Lane: een innovatieve VR-rijsimulator waarmee leerlingen hun eerste tien rijlessen volledig virtueel kunnen volgen. De simulator maakt gebruik van geavanceerde technologieën zoals VR-brillen, haptische feedback, eye-tracking en een AI-gedreven coach.

Direct na hun afstuderen op 30 juni starten zij met een pilot, waarin 1.000 leerlingen bij verschillende rijscholen en partners de simulator zullen testen. Dit omvangrijke onderzoek is gericht op het verzamelen van data over leerresultaten, gebruiksvriendelijkheid en acceptatie binnen de branche.

Kostenverlaging en operationele efficiëntie

Virtual Lane heeft als doel de leskosten significant te verlagen, van gemiddeld €65,- naar €25,- per les, zonder dat dit ten koste gaat van de winst voor rijscholen. Dit wordt mogelijk doordat de virtuele lessen zonder instructeur plaatsvinden, waardoor rijscholen hun capaciteit kunnen verhogen en efficiënter kunnen plannen. Meer leerlingen kunnen gelijktijdig worden bediend, zowel in de simulator als tijdens praktijklessen op de weg.

Duurzaam en toekomstgericht

Naast de financiële voordelen draagt Virtual Lane bij aan verduurzaming van de sector. Omdat er geen brandstof wordt verbruikt tijdens de virtuele rijlessen, helpt de technologie de CO₂-uitstoot van rijscholen terug te dringen. “Met de pilot willen we inzicht krijgen in wat goed werkt, waar de uitdagingen liggen en hoe de simulator wordt ervaren,” zegt mede-oprichter Sven Brochard. De feedback uit de pilot vormt de basis voor verdere ontwikkeling van het product.

De verwachting is dat eind 2025 of begin 2026 een marktrijpe versie van Virtual Lane beschikbaar komt.

Van afstuderen naar ondernemerschap

Virtual Lane is ontstaan binnen de Start-up Garage van de IVA Business School, een programma dat studenten ondersteunt bij het opzetten van eigen ondernemingen. Laurens en Sven studeerden af met hun bedrijf als uitgangspunt. Hun scripties behandelden thema’s als acceptatie en implementatie van VR binnen de rijschoolsector (Laurens) en de bijdrage van simulatie aan verkeersveiligheid in Nederland (Sven).

“Afstuderen binnen je eigen bedrijf was een unieke leerervaring, ondersteund door de uitstekende begeleiding van IVA,” aldus Laurens. Na de pilotfase is de ambitie om op te schalen, samen te werken met grote rijscholen en Virtual Lane verder te professionaliseren. Ook wordt gekeken naar uitbreiding van de technologie naar andere opleidingssectoren waar simulatie een meerwaarde biedt.

“Eind dit jaar willen we een commercieel product lanceren en onze volledige focus leggen op het succes van Virtual Lane,” besluit Laurens. “We willen écht impact maken binnen de rijschoolbranche.”


Nieuws updates in je direct in je mailbox!

Schrijf je nu in en ontvang twee keer per week het laatste ondernemingsnieuws. Zo ben jij altijd als eerste op de hoogte van wat er speelt in Utrecht.