Bouw en project

Ballast Nedam renoveert Noordtunnel (A15)

09 mei 2025
Ballast Nedam renoveert Noordtunnel (A15)

Ballast Nedam blijft onderhoud Noordtunnel (A15) verzorgen tot eind 2039

Rijkswaterstaat heeft Ballast Nedam Infra B.V. de opdracht gegund voor de renovatie van de Noordtunnel (A15). Na ruim 30 jaar is de tunnel toe aan groot onderhoud. Vrijwel alle technische installaties worden vernieuwd, en het beton, asfalt en de hittewerende bekleding worden opgewaardeerd.

Ballast Nedam blijft betrokken tot eind 2039

Ballast Nedam blijft ook na de renovatie betrokken bij de Noordtunnel (A15) en verzorgt het onderhoud tot eind 2039. De Noordtunnel is de eerste van drie tunnels die gezamenlijk op de markt zijn gebracht, samen met de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel.

Tunnel toekomstbestendig maken

Het contract werd onlangs tijdens een feestelijke bijeenkomst in Rotterdam ondertekend door Rijkswaterstaat en Ballast Nedam. Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, benadrukt de noodzaak van renovatie vanwege de leeftijd van veel tunnels: “We zijn blij dat Ballast Nedam de uitdaging aangaat om de Noordtunnel toekomstbestendig te maken met het vernieuwende portfoliocontract.”

Enthousiast

Sander Lefevre, bestuurslid van Ballast Nedam, is enthousiast: “We kijken uit naar de uitvoering en brengen onze ervaring van eerdere tunnelprojecten, zoals de Tunnel Swalmen en Roertunnel (A73), mee. Deze kennis willen we ook toepassen op de andere twee tunnels.” Tijdens de aanbesteding scoorde Ballast Nedam het hoogst op het plan voor de doorgrondingsfase en het testproces. Zij blonken uit in vakmanschap, openheid, ervaring en kostenbewustzijn.

Gebundelde aanpak tunnelrenovaties Zuid-Holland

In Zuid-Holland worden de komende jaren vijf tunnels gerenoveerd. De portfolioaanpak, een nieuwe samenwerkingsvorm tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen, zorgt voor meer continuïteit en innovatie. Bij deze aanpak wordt één tunnelrenovatie aanbesteed, met de optie om een tweede en derde toe te voegen. Dit zorgt voor een efficiënte inzet van capaciteit en kennis bij zowel Rijkswaterstaat als de aannemer. Na een succesvolle samenwerking bij de Noordtunnel volgen onderhandelingen over de Beneluxtunnel (A4) en daarna de Tweede Heinenoordtunnel (A29). Het tweede portfolio omvat de Drechttunnel (A16) en de Sijtwendetunnel (N14). Rijkswaterstaat zoekt hiervoor nog een aannemer. De aanbesteding van de Drechttunnel staat gepland voor 15 mei 2025.

Start doorgrondingsfase

Na de formele gunning begint de doorgrondingsfase. In deze periode van 15 maanden voert Ballast Nedam samen met Rijkswaterstaat aanvullende onderzoeken uit, verfijnt het ontwerp en stelt een uitvoeringsplan op. Hierdoor krijgt de aannemer na gunning meer tijd en informatie om onzekerheden en risico’s in kaart te brengen, wat leidt tot een betere afstemming van prijs en risicoverdeling. Voor de renovatie van de Noordtunnel is 118,3 miljoen euro gereserveerd.

Planning

De fysieke werkzaamheden aan de Noordtunnel vinden plaats in de zomerperiodes van 2027 en 2028, tijdens zorgvuldig geplande afsluitingen. In de regio Drechtsteden worden de komende jaren ook projecten uitgevoerd aan de Papendrechtsebrug, de Brug over de Noord, de Verkeersbrug Dordrecht en de Drechttunnel, wat flinke verkeershinder met zich meebrengt. Rijkswaterstaat werkt daarom nauw samen met Zuid-Holland Bereikbaar en lokale stakeholders om de overlast zoveel mogelijk te beperken.


Mis geen nieuws!

Wil je niets missen van actueel ondernemingsnieuws en achtergrondverhalen van ondernemers? Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week de belangrijkste updates rechtstreeks in je mail.