Bouw en project

BAM voltooit Bietenbrug, verbindt De Suikerzijde met Groningen binnenstad

09 december 2024

Nieuwe brug biedt route naar De Suikerzijde

BAM voltooit Bietenbrug, verbindt De Suikerzijde met Groningen binnenstad
Foto: BAM

De Bietenbrug die BAM Infra Nederland realiseerde in opdracht van De Suikerzijde BV is op 3 december 2024 officieel geopend. De beweegbare brug vormt een belangrijke verbinding tussen de historische binnenstad van Groningen en het toekomstgerichte stadsdeel De Suikerzijde. Tijdens de realisatie van de Bietenbrug paste BAM innovatieve bouwmethoden en materialen toe. Deze keuzes zorgden niet alleen voor een lange levensduur van de brug, maar beperkten ook de impact op het milieu.

Snelle verbinding

De Bietenbrug is onderdeel van een nieuwe verkeersroute in Groningen. Deze route vormt een snelle verbinding tussen de oude binnenstad en het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. Dit voormalige industrieterrein, gelegen op de locatie van de oude Suikerfabriek, ondergaat momenteel een metamorfose naar een levendige en goed bereikbare omgeving. De Bietenbrug wordt op dit moment gebruikt door scholieren van Terra en zal in de toekomst een belangrijke route zijn voor fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer. Met de komst van de beweegbare brug blijft het kanaal Hoendiep bevaarbaar en wordt een nieuw stadsdeel met naar verwachting zo’n 5000 woningen en bijbehorende voorzieningen ontsloten.

Wethouder Rik Niejenhuis vertelt: ‘De Bietenbrug is met veel zorg en aandacht gemaakt. Met prachtig metselwerk en kleurgebruik dat refereert naar het voormalig industrieterrein. Er is ook veel aandacht aan de beleving om de routes heen, zoals bijvoorbeeld het groen met de grote houten zitelementen aan het Hoendiep. Deze eerste verbindingen zijn echt een belofte voor de kwaliteit van De Suikerzijde.’

Duurzaam

Vanuit haar strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ is BAM voortdurend met klanten en partners op zoek naar mogelijkheden om te verduurzamen. Bij de realisatie van de Bietenbrug is gebruik gemaakt van BAM’s duurzamere GroenR-Beton, wat de CO₂-uitstoot aanzienlijk heeft verminderd. Verder is de basculekelder gebouwd in een tijdelijke bouwput met onderwaterbeton, waarin 100% gerecycled betongranulaat is gebruikt. Daarnaast zette BAM bij de bouw elektrische machines in, zoals torenrupskranen, betonpompen en een asfaltset. Ook werd voor transport en logistiek elektrisch materieel gebruikt. Daarnaast zette ze in op de doorontwikkeling van een materialenpaspoort voor toekomstig hergebruik.

Krachten bundelen

Van begin 2023 tot de zomer werkte BAM met De Suikerzijde BV in een bouwteam aan de uitvoerbaarheid van het ontwerp en bereidden ze samen de uitvoering voor. Zo konden ze optimaal gebruik maken van elkaars kennis en kunde om te komen tot het beste uitvoeringsontwerp voor dit project. In de daaropvolgende realisatiefase vanaf de zomer 2023 bouwde BAM de basculekelder en de aanbrug met betonconstructies die speciaal ontworpen zijn om zware belastingen te dragen en het mechanisme van de beweegbare brug optimaal te ondersteunen. Samen met Machinefabriek Rusthoven realiseerde BAM de staalconstructie van de brug. Met Sissing Noord maakte zij de installatie van het beweegbare brugdek, dat zorgt voor de doorvaart op het Hoendiep.

‘Met de Bietenbrug verbinden we niet alleen een nieuw stadsdeel met de historische binnenstad van Groningen, maar laten we ook zien hoe nauwe samenwerking, innovatie en duurzaamheid samenkomen in een project dat bijdraagt aan een leefbare toekomst,’ zegt Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland.

Betere bereikbaarheid

BAM verzorgde verder de landschappelijke inrichting rondom de brug. Zo heeft ze een brede boardwalk langs de brug aangelegd, samen met wandelpaden, ronde steigers en aansluitende weginfrastructuur. Bij de ontwikkeling van de brug is veel aandacht besteed aan de vormgeving, in nauwe samenwerking met de architecten van De Suikerzijde BV. De schuine positionering van de brug, een ontwerpkeuze die technische complexiteit met zich meebracht, is door BAM samen met bouwpartners met vakmanschap gerealiseerd. Dit maakt de brug niet alleen een functioneel bouwwerk, maar ook een bijzonder architectonisch element binnen het nieuwe stadsdeel.