Amsterdam,
Duurzaamheid staat inmiddels bij elke organisatie op de agenda, hoewel de beoordeling van bedrijven en sectoren op ESG-aspecten (environmental, social & governance) sterk varieert. Dat blijkt uit de SD400, het jaarlijkse onderzoek van businessplatform MT/Sprout naar de bijdrage van organisaties aan mens, milieu en goed bestuur.
Onderzoek onder zakelijke beslissers
Het onderzoek is uitgevoerd door het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Universiteit van Amsterdam (UvA), in opdracht van MT/Sprout. Ruim 2.700 zakelijke beslissers in Nederland hebben bijna 1.700 bedrijven beoordeeld op ecologische en sociale duurzaamheid en goed ondernemingsbestuur. De 400 bedrijven met de hoogste score vormen de Sustainable Development 400 (SD400).
Duurzame koplopers en sectoren
Volgens onderzoeksleider Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management & Innovatie aan de UvA, begrijpen deze organisaties dat winstmaximalisatie niet hun enige doel is. Adviesbureaus in duurzaamheid, producenten van duurzame consumentengoederen en softwarebedrijven leveren de meeste duurzame koplopers. Ook opvallend is dat bedrijven in sectoren zoals olie, gas en luchtvaart beter scoren dan verwacht. Sectorgenoten beoordelen deze organisaties milder, omdat zij de grote transitie-opgaven begrijpen.
Uitdagingen en kansen
Volberda benadrukt dat duurzaamheid lastig hoog op de agenda blijft in tijden van geopolitieke spanningen, kostenstijgingen en arbeidsmarktkrapte. ‘Terwijl de gevolgen van klimaatverandering zichtbaarder worden, schroeven bedrijven hun duurzame ambities juist terug. Om onder de 1,5 graden opwarming te blijven, moeten we sneller verduurzamen.’
Verantwoordelijkheid voor transparantie
Donovan van Heuven, hoofdredacteur van MT/Sprout, benadrukt het belang van open communicatie. ‘Duurzaamheid vraagt durf, niet alleen om ambitieuze doelen te stellen, maar ook om deze te delen. Bedrijven moeten greenhushing vermijden en zowel successen als mislukkingen communiceren, zodat we gezamenlijk sneller vooruitgang boeken.’