Den Haag,
Tijdens een evenement over ‘Sport in de VS’ in innovatiehub De Titaan in Den Haag werd de nieuwe handelsnaam van Stichting NL Expo LA’28 onthuld: NLA. Tijdens het event op 11 juni werd de branding van NLA gepresenteerd met een 3D-logo. Deze branding markeert het startschot van een nieuwe vorm van publiek-private samenwerking in aanloop naar het WK voetbal in 2026 en de Olympische en Paralympische Spelen in Los Angeles in 2028.
NLA als brug tussen Nederland en Los Angeles
NLA staat voor de verbinding tussen Nederland en Los Angeles, en biedt een sterk en herkenbaar merk waarmee Nederland zich in de aanloop naar de Olympische Spelen 2028 kan profileren. Het platform bundelt krachten op het gebied van sport, innovatie, business en cultuur, en faciliteert duurzame samenwerkingen, zichtbaarheid en economische diplomatie richting LA28. Het initiatief is in 2023 gestart door honorair Consul in Los Angeles Reinout Oerlemans, met ondersteuning van NBSO Los Angeles . Inmiddels zijn meer dan 60 organisaties aangesloten, variërend van innovatieve mkb-bedrijven tot sportorganisaties, (semi)overheidsinstellingen, en kennisinstellingen, zoals o.a. NOC*NSF, KNBSB, Watersportverbond, Rabobank, PON, Buma Stemra, TU Delft en Signify.
Een gezamenlijke missie richting LA28
Deze brede coalitie laat zien hoe publiek-private samenwerking bijdraagt aan internationale zichtbaarheid en impact. NLA blijft openstaan voor nieuwe partners die willen bijdragen aan het gezamenlijke programma richting Los Angeles 2028. Het bestuur van de stichting benadrukt: “Met NLA lanceren we niet alleen een nieuwe naam, maar ook een nieuw hoofdstuk. Het merk is krachtig en herkenbaar, en stelt Nederland in staat zich strategisch te profileren. Dit programma draait niet alleen om sport, maar ook om innovatie, cultuur en langdurige impact.”
Vooruitblik: NLA Hub in Los Angeles
Daarnaast werd aangekondigd dat NLA werkt aan de oprichting van een fysieke NLA Hub in Los Angeles. Vanaf 2026 wordt dit dé plek voor ontmoeting en samenwerking op het gebied van business, sport, cultuur en innovatie, een unieke toegangspoort tot de Amerikaanse markt tijdens de aanloop naar de grote sportevenementen.