Consumenten ervaren kwaliteitsproblemen met producten van Chinese webshops

08 oktober 2024

 

Uit onderzoek van Onderneming.nl blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) negatieve ervaringen heeft gehad met de levering of de kwaliteit van producten gekocht bij Chinese online winkels. Ondanks deze ongunstige ervaringen worden Chinese webshops, die vooral bekendstaan om hun extreem lage prijzen, steeds populairder. Dit uitgebreide enquêteonderzoek heeft de ervaringen van Nederlandse consumenten in kaart gebracht en deze vergeleken met die van de online giganten uit het Oosten.

Nederlanders vallen voor lage prijzen

Een recent rapport van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels, laat zien dat Nederlanders steeds vaker aankopen doen bij Chinese webshops; in de afgelopen twee jaar steeg het aantal aankopen met maar liefst 68%. Toch blijft de Nederlandse consument terughoudend. Maar liefst 54% van de ondervraagden zou nooit een product van €50 of meer bestellen via een Chinese webshop. Daarentegen heeft 38% daar geen bezwaar tegen, terwijl 8% aangeeft überhaupt nooit iets bij een Chinese webshop te kopen.

Voorkeur voor binnenlandse webshops

Ondanks de toename van buitenlandse aankopen, blijft de voorkeur voor Nederlandse webwinkels sterk. Zo zegt 64% van de consumenten liever meer te betalen voor een product dat afkomstig is van een Nederlandse webshop in plaats van hetzelfde product dat uit China komt. Webwinkels die zijn aangesloten bij het ondernemersplatform van Onderneming.nl herkennen deze voorkeur, maar zijn voorzichtig met het verhogen van hun prijzen. “Het prijsverschil kan worden verklaard door de hogere kosten waarmee bedrijven in Nederland te maken hebben. Als het prijsverschil te groot wordt, kunnen klanten naar het buitenland vertrekken, wat we als sector willen voorkomen.”

Belang van Europese milieu- en veiligheidsnormen

De milieu- en veiligheidsnormen van de Europese Unie zijn ook van groot belang voor de Nederlandse consument. Meer dan de helft (53%) vindt het onacceptabel wanneer een product niet voldoet aan dezelfde eisen die fabrikanten in Europa moeten naleven. Dertig procent heeft een neutrale houding over deze kwestie, terwijl 18% aangeeft dat het hen niet stoort. Het is vrij gebruikelijk dat producten afkomstig van Chinese webshops niet voldoen aan Europese milieu- en veiligheidsnormen. Eerder dit jaar bracht de brancheorganisatie voor kinderspeelgoed TIE (Toy Industries of Europe) een rapport uit over de webwinkel Temu, waaruit bleek dat 95% van het geteste speelgoed een risico voor kinderen kan vormen en geen van de producten voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Dit betreft niet alleen snij- of verstikkingsgevaar, maar ook te hoge concentraties zware metalen in bijvoorbeeld ‘slime’.

Roep om strengere regels

Vanwege de lage prijzen die Chinese webshops aanbieden, bestaat het risico van overconsumptie. Goedkope artikelen, zoals kleding, worden vaak slechts een paar keer gedragen en daarna vervangen door nieuwe, voordelige aankopen. Geconfronteerd met de milieueffecten van deze consumptiecultuur pleit 41% van de Nederlandse consumenten voor strengere regelgeving voor Chinese webwinkels, zodat het minder aantrekkelijk wordt voor hen om daar te kopen. Een kleiner percentage van 35% is het hier niet mee eens, en 24% heeft een neutrale houding over de kwestie. Verschillende webshops die zijn aangesloten bij het ondernemersplatform van Onderneming.nl bevestigen de oproep tot strengere regelgeving. “Er wordt terecht kritisch gekeken naar de naleving van regels door webshops en andere sectoren in Nederland. Het is niet eerlijk dat niet-Europese webwinkels zich zo kunnen gedragen in vergelijking met hen.”