Den Haag,
De Consumentenbond heeft de Europese Commissie verzocht om Meta aan te spreken op de aanpak van malafide advertenties en hen op te dragen deze beter te onderzoeken en bestrijden. Dit verzoek volgt op een onderzoek van de Consumentenbond, waaruit blijkt dat een groot deel van de malafide webshops probleemloos kan adverteren op Facebook en Instagram. Volgens de Consumentenbond vallen steeds meer consumenten ten prooi aan nepshops die na betaling geen producten leveren. De bond onderzocht 100 van deze nepshops en concludeerde dat 71 van hen adverteren op Facebook en Instagram. De Consumentenbond vindt dat moederbedrijf Meta striktere controles moet uitvoeren om dit tegen te gaan.
Fraude met nepshops neemt snel toe. De politie verwacht dit jaar een record van 20.000 aangiften over valse webwinkels. In 2023 waren er ruim 15.000 aangiften, en in 2022 minder dan 13.000. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk hoger, want veel slachtoffers doen geen aangifte. De Consumentenbond heeft deze webshops in het voorjaar onderzocht. Het gaat om webshops die door de politie als malafide zijn aangemerkt. Deze webshops kosten consumenten veel geld: 56 procent van de gedupeerde verliest een bedrag van minder dan 100 euro, 34 procent tussen de 100 en 500 euro, en 10 procent verliest meer dan 500 euro.
Maar liefst 71% van de nepshops adverteert op Facebook en Instagram, met een focus op de verkoop van kleding, schoenen, elektronica en meubels. Deze webshops zijn gemiddeld 45 dagen actief met hun advertenties. Sophia-amsterdam.nl had het grootste bereik, met 9 miljoen weergaven via sociale media. In totaal hebben alle nepshops samen 40 miljoen weergaven gegenereerd. Slechts enkele nepshops adverteren via Google, en op andere platforms werden geen advertenties gevonden. Zodra de politie verzoekt om een site of betaalfunctie te blokkeren, gaat de nep shop meestal binnen twee dagen offline. De Consumentenbond stelt dat Meta slecht meewerkt, aangezien niet alle advertenties worden verwijderd wanneer de politie daarom vraagt. “Voor elke advertentie willen ze een afzonderlijk rapport. Dit bemoeilijkt onnodig het werk van de politie”, vertelt de consumentenbond.
Nepshops bieden ook Ideal aan
Opvallend is dat 45% van de nepshops iDeal aanbiedt. Dit betaalmiddel heeft een betrouwbare reputatie, maar betalingen via iDeal zijn vaak niet terug te draaien. Buitenlandse bedrijven zoals Stripe en Airwallex zorgen dat de nepshops iDeal kunnen aanbieden.
De Consumentenbond vindt dat Nederlandse banken (eigenaar iDeal) kritischer moeten zijn op dit soort bedrijven. ”We vinden dat webshops die iDeal mogen aanbieden beter gecontroleerd moeten worden. Daar gaan we Currence opnieuw op aanspreken. Currence is het bedrijf dat iDeal voor banken aanbiedt als betaalproduct”, laat de consumentenbond weten.
Advies Consumentenbond
De Consumentenbond adviseert checks bij onbekende webshops te doen om oplichting te voorkomen, en aangifte bij de politie te doen in geval van calamiteiten. Helaas doet maar 20% tot 30% van de gedupeerden dit.