Detailhandel

Detailhandel boekt omzetstijging in februari 2025

01 april 2025
Detailhandel boekt omzetstijging in februari 2025

Non-food stijgt, food licht omhoog, online groeit

De detailhandel heeft in februari 2025 1,6 procent meer omgezet dan in februari 2024, meldt het CBS. Het verkoopvolume was echter 0,9 procent lager. De omzet van de non-foodsector, inclusief de detailhandel die niet in een fysieke winkel plaatsvindt, groeide met 1,7 procent. De omzet van de foodsector, bestaande uit winkels in voedings- en genotmiddelen, nam met 1,5 procent toe. Online werd 3,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Zonder deze correctie zou de omzet van de detailhandel 0,5 procent lager zijn geweest dan in februari 2024.

Omzetgroei in de non-foodsector

De omzet van de non-foodsector steeg in februari 2025 met 1,7 procent. Het volume, dat gecorrigeerd is voor prijsveranderingen, was 0,5 procent hoger dan een jaar eerder. Drogisterijen en winkels in recreatieartikelen realiseerden een hogere omzet dan in februari 2024. Daarentegen daalde de omzet bij winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), kledingwinkels, schoenen- en lederwarenzaken, meubel- en woninginrichtingswinkels en winkels in consumentenelektronica.

Lichte stijging in de foodsector

De foodsector zag een omzetstijging van 1,5 procent ten opzichte van februari 2024, terwijl het verkoopvolume 3,6 procent lager was. Supermarkten behaalden een omzetgroei van 1,2 procent, terwijl speciaalzaken 3,6 procent meer omzet genereerden dan een jaar eerder.

Omzetontwikkelingen per deelbranche

Binnen de verschillende deelbranches van de detailhandel varieerden de omzetcijfers in februari 2025. Speciaalzaken in de foodsector groeiden met 3,6 procent, terwijl supermarkten een toename van 1,2 procent zagen. De totale omzet in de non-foodsector steeg met 1,7 procent. Drogisterijen noteerden een omzetgroei van 6,3 procent en winkels in recreatieartikelen zagen een stijging van 3 procent. Daarentegen daalde de omzet bij doe-het-zelfzaken, keukens en vloeren met 0,1 procent, bij kledingwinkels met 0,7 procent en bij schoenen- en lederwarenwinkels met 1,7 procent. De meubel- en woninginrichtingsbranche had een omzetdaling van 3,7 procent en de consumentenelektronica- en witgoedbranche zag een daling van 4,1 procent.

Online omzet blijft stijgen

De onlineomzet steeg in februari met 3,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Webwinkels, waarvan de hoofdactiviteit de verkoop via internet is, realiseerden een omzetstijging van 6,9 procent. De onlineomzet van fysieke winkels met een aanvullende onlineverkoop (multichannelers) was daarentegen 1,4 procent lager dan in februari 2024. Online groeide de omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, evenals die van winkels in consumentenelektronica en overige non-foodartikelen. De onlineomzet van kledingwinkels was echter lager dan een jaar eerder.