Wetswijzigingen per 1 januari 2025

13 januari 2025

Gemeenten mogen zero-emissiezones invoeren. In deze gebieden mogen alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die niet te erg vervuilen. Bedrijfsvoertuigen op diesel of benzine die een emissieklasse hebben die lager is dan Euro 5, mogen de zero-emissiezones niet meer binnen. Bestelbussen en vrachtwagens met emissieklasse Euro 5 zijn vanaf 1 januari 2027 niet meer welkom in […]

Wetswijzigingen per 1 januari 2025
Foto: Astrid Feitsma

Gemeenten mogen zero-emissiezones invoeren. In deze gebieden mogen alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die niet te erg vervuilen. Bedrijfsvoertuigen op diesel of benzine die een emissieklasse hebben die lager is dan Euro 5, mogen de zero-emissiezones niet meer binnen.

Bestelbussen en vrachtwagens met emissieklasse Euro 5 zijn vanaf 1 januari 2027 niet meer welkom in zero-emissiezones. Voor Euro 6 geldt dat vanaf 1 januari 2028. Voor sommige bestelauto’s is er tot 2030 nog een overgangsregeling.

De emissieklasse zegt iets over hoe schoon je voertuig is. Hoe hoger de emissieklasse, hoe lager de uitstoot van schadelijke stoffen. Je vindt de emissieklasse van je voertuig via de zero-emissie kentekencheck.

Bpm betalen voor bestelauto’s met CO2-uitstoot

Je betaalt bpm voor het kopen van een bestelauto met CO2-uitstoot. Bpm staat voor belasting van personenauto’s en motorfietsen. Hoeveel bpm je betaalt, hangt af van de CO2-uitstoot van de bestelauto. Hoe meer uitstoot, hoe meer belasting. Voor elektrische bestelauto’s en andere auto’s zonder schadelijke uitlaatgassen betaal je ook na 2025 geen bpm.

Nog een jaar accijnskorting op autobrandstoffen

De korting van accijns op autobrandstoffen is met een jaar verlengd. In 2022 is de accijns op autobrandstoffen tijdelijk verlaagd en dat zou aanvankelijk per 1 januari 2025 stoppen.