De detailhandel in Nederland heeft in januari 2025 3,8 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand in 2024, zo meldt het CBS. Het verkoopvolume steeg met 2,0 procent. Vooral de foodsector liet een sterke groei zien, met een omzetstijging van 5,3 procent. De non-foodsector, inclusief de niet-in-winkel detailhandel, zag de omzet met 2,9 procent toenemen. Online verkopen groeiden met 5,1 procent ten opzichte van januari 2024.
De omzetcijfers zijn aangepast voor koopdagen, aangezien de verkoop per dag kan verschillen. Zonder deze correctie zou de omzetstijging zelfs 5,3 procent zijn geweest.
Omzetgroei in non-food en food
In de non-foodsector steeg de omzet met 2,9 procent, terwijl het verkoopvolume 2,8 procent hoger lag dan het jaar ervoor. Drogisterijen, schoenen- en lederwarenwinkels, doe-het-zelfzaken (inclusief keukens en vloeren), recreatiewinkels en kledingwinkels realiseerden een omzetstijging. Daarentegen daalde de omzet bij meubel- en woninginrichtingswinkels en winkels in consumentenelektronica.
De foodsector presteerde sterk met een omzetstijging van 5,3 procent. Supermarkten behaalden 4,9 procent meer omzet, terwijl speciaalzaken zelfs 8,0 procent meer omzet genereerden. Het verkoopvolume in de foodsector steeg licht met 0,5 procent.
Online verkoop blijft groeien
De online omzet steeg met 5,1 procent vergeleken met januari 2024. Webwinkels, waarbij internetverkoop de hoofdactiviteit is, zagen hun omzet met 7,9 procent stijgen. Multichannelers, die naast fysieke winkels ook online verkopen, realiseerden een bescheiden stijging van 1,0 procent.
Binnen de online verkoop groeiden vooral de winkels in voedingsmiddelen, drogisterijen, consumentenelektronica en kleding. Ondanks de algehele groei bleef de online omzetstijging bij kleding en modeartikelen relatief bescheiden met 0,5 procent, terwijl consumentenelektronica online 4,7 procent meer omzet genereerde.
In de afgelopen jaren schommelde de omzetgroei in de detailhandel. Zo was er in januari 2022 een indrukwekkende stijging van 18,1 procent, terwijl januari 2021 juist een krimp van 6,1 procent liet zien. De omzetgroei stabiliseerde daarna, met een stijging van 11,2 procent in januari 2023 en 2,4 procent in januari 2024.
In 2024 waren er enkele maanden met bescheiden groei, zoals juni (-0,8 procent) en december (1,5 procent). Toch zette de sector begin 2025 weer stevig door met de huidige stijging van 3,8 procent.
Verschillen per deelbranche
Binnen de deelbranches waren er opvallende verschillen. Drogisterijen lieten in januari 2025 de grootste groei zien met een omzetstijging van 12,6 procent. Ook schoenen- en lederwarenwinkels (6,1 procent), doe-het-zelfzaken (4,2 procent), recreatieartikelen (3,7 procent) en kledingwinkels (2,7 procent) boekten meer omzet. Daarentegen hadden meubel- en woninginrichtingswinkels te maken met een lichte daling van 0,5 procent, terwijl de omzet van consumentenelektronica en witgoed met 13,5 procent afnam.
Al met al laat de detailhandel in januari 2025 een positieve ontwikkeling zien, met groei in zowel de fysieke als online verkoopkanalen. De cijfers laten zien dat consumenten blijven uitgeven, ondanks wisselende prestaties per sector en veranderende kooptrends.