De Nederlandse horeca realiseerde in het tweede kwartaal van 2025 een omzetgroei van 5,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, meldt het CBS. Daarmee ligt de groei hoger dan in het eerste kwartaal, toen de omzet met 3,4 procent toenam.
Logiesverstrekkers plussen 4,5 procent
Hotels en andere logiesverstrekkers zagen hun omzet stijgen met 4,5 procent. Hotels noteerden een plus van 4 procent, terwijl campings en vakantieparken samen goed waren voor een omzetgroei van 6 procent.
Eet- en drinkgelegenheden groeien bijna 6 procent
De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 5,9 procent. Binnen deze categorie groeiden fastfoodrestaurants het sterkst met 6,4 procent, gevolgd door restaurants met 6,3 procent. Cafés boekten een omzetstijging van 5,2 procent en kantines en catering 4,6 procent.
Vertrouwen in de horeca blijft zwak
Ondanks de omzetgroei is het ondernemersvertrouwen in de horeca in het derde kwartaal licht verslechterd. Het daalde van -12,3 naar -13,2. Horecaondernemers zijn daarmee, op de landbouw na, het meest negatief over het economisch klimaat.
