Het kabinet wil voorkomen dat nieuwe regels de druk op ondernemers nog verder verhogen. Daarom wordt de zogenaamde Bedrijfseffectentoets, op voorstel van minister Beljaarts van Economische Zaken, strenger gemaakt. Het wordt nu standaard om bij nieuwe regels en wetten rekening te houden met het mkb, in plaats van dat het een uitzondering is. Ook wordt het ‘nee, tenzij’-principe toegepast op rapportageverplichtingen voor bedrijven.
Minister Beljaarts zegt: “Bedrijven besteden te veel tijd, geld en energie aan regeldruk. Daarom moet het voorkomen van onnodige regeldruk voor ondernemers al in een vroeg stadium meegewogen worden bij nieuw beleid. Dit moet al gebeuren tijdens het maken van nieuwe regels op de ministeries. We zetten nu een extra stap voor de kleinste bedrijven. Er moet altijd duidelijk worden gekeken of zij in aanmerking komen voor uitzondering of lichtere verplichtingen.”
Aanpassingen in de Bedrijfseffectentoets
De belangrijkste veranderingen in de Bedrijfseffectentoets zijn:
- Voor rapportageverplichtingen wordt nu het ‘nee, tenzij’-principe toegepast.
- Als er nieuwe verplichtingen in wet- of regelgeving komen, wordt ervan uitgegaan dat ondernemers deze, zelfs in kleinere mkb-bedrijven, kunnen uitvoeren.
- Er wordt nu expliciet gekeken of kleinere bedrijven met weinig personeel uitzondering kunnen krijgen of lichtere verplichtingen kunnen krijgen.
- De ingevulde Bedrijfseffectentoets moet eerst naar het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) gestuurd worden voordat er advies wordt gegeven. Begin maart heeft de Tweede Kamer ingestemd met meer bevoegdheden voor het ATR, zoals het verplicht betrekken van het ATR al in een vroeg stadium bij het maken van nieuwe regelgeving. Dit zou de regeldruk moeten verlagen.
- Door de vernieuwde Bedrijfseffectentoets is het nu standaard om bij de uitvoering van Europese regels de lasten zo laag mogelijk te houden, en als daarvan wordt afgeweken, moet dit goed onderbouwd worden.
Nieuwe indicatorbedrijven voor het mkb
Tegelijk met de update van de Bedrijfseffectentoets zijn ook de resultaten van de nieuwe mkb-indicatorbedrijven onderzoeken gedeeld. Door deze nieuwe onderzoeken is het totaal aantal mkb-indicatorbedrijven gestegen van zes naar negen. De extra sectoren die nu onderzocht worden, zijn de chemische maakindustrie, de autobezitsector en de financiële adviessector.
Een mkb-indicatorbedrijf is een fictief bedrijf in een bepaalde sector waaraan zoveel mogelijk wet- en regelgeving wordt gekoppeld. Door al deze regels te onderzoeken, wordt duidelijk hoeveel tijd en geld ondernemers kwijt zijn. Ook wordt gekeken of de regels haalbaar zijn en of ze goed aansluiten bij hoe bedrijven werken. De uitkomsten helpen om regels die moeilijk uitvoerbaar zijn, effectief aan te pakken.
Conclusies uit onderzoek
De nieuwe onderzoeken geven enkele belangrijke inzichten. Zo blijken er voor de mkb-indicatorbedrijven tussen de 64 en 80 wettelijke verplichtingen van toepassing te zijn, waarvan het merendeel structureel is. De regeldrukkosten per jaar verschillen per sector: in de chemische maakindustrie liggen deze rond de € 494.000, in de automotive-sector ongeveer € 54.000 en in de financiële adviessector zo’n € 98.000. De financiële adviessector heeft de hoogste regeldrukkosten, wat voornamelijk komt door specifieke sectorgebonden regels, die maar liefst 77% van de totale regeldrukkosten uitmaken.
Ook in de andere twee sectoren zijn de specifieke regeldrukkosten hoger dan bij de sectoren uit eerdere onderzoeken. In de chemische maakindustrie betreft dit 56% van de totale regeldrukkosten en in de automotive-sector 41%.
Regels worden minder belastend
Het kabinet heeft het Actieprogramma Minder Druk Met Regels gepresenteerd, waarmee het onnodige regeldruk wil aanpakken. Minister Beljaarts benadrukt de vernieuwing van de Bedrijfseffectentoets en uitbreiding van de mkb-indicatorbedrijven als onderdeel van dit programma. Het doel is regeldruk te verminderen en bestaande knelpunten werkbaarder te maken, zowel nationaal als Europees, door wetgeving te vereenvoudigen en effectiever te maken. Het actieprogramma richt zich onder andere op het verlichten van regeldruklasten zoals de CO₂-rapportageplicht en arbeidsomstandighedenwetgeving.
Lees ook: