Na de daling in 2024 zal de verkoop van elektrische auto’s (EV’s) in de EU dit jaar verder afnemen, voorspelt kredietverzekeraar Allianz Trade. Wereldwijd blijft de EV-verkoop echter groeien. De kredietverzekeraar presenteert een stappenplan om de Europese EV-markt en auto-industrie te stimuleren. Een van de belangrijkste aanbevelingen: introduceer snel betaalbare, compacte modellen.
Stijging in Nederland
In Duitsland daalde het aantal verkochte EV’s vorig jaar met maar liefst 27%. Nederland vormt een uitzondering in Europa: volgens gegevens van BOVAG en RAI steeg hier het marktaandeel van EV’s met 3,7%. In China groeide de verkoop zelfs met 40%, meldt de kredietverzekeraar.
Rol overheid
Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade: “De verkoopcijfers van EV’s worden sterk beïnvloed door overheidssteun. De stijging van 40% in China is grotendeels te danken aan subsidies. Tussen 2009 en 2023 heeft China maar liefst 231 miljard USD geïnvesteerd in EV’s. In Duitsland daarentegen leidde de afbouw van subsidies tot een verkoopdaling van bijna 30%. Bovendien hebben Duitse autofabrikanten te laat gereageerd door niet in te zetten op kleine en middelgrote EV’s tegen een betaalbare prijs. Ze hebben de kans gemist en moeten nu ook nog omgaan met de dreigende importtarieven van Trump.” Volgens Geeroms is de EV-markt in de VS op korte termijn eveneens kwetsbaar. “De verkoop stijgt, maar niet spectaculair. In 2024 zien we een bescheiden groei van 2%. Onder Trump zou dat zomaar kunnen omslaan in een daling. In staten als Texas en Wyoming betalen consumenten nu al een extra heffing als ze een EV aanschaffen.”
EV’s: te duur
Geeroms wijst op meerdere factoren die de groei van EV’s in Europa afremmen, zoals de laadinfrastructuur. “Voor EV-kopers zijn laadmogelijkheden essentieel. Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid per vierkante kilometer in de EU. Momenteel telt de EU 800.000 laadpunten, terwijl er volgens onze prognose in 2030 tussen de 3 en 9 miljoen nodig zijn voor een goed netwerk. Daarnaast blijft de prijs een groot struikelblok. Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten in de EU EV’s te duur vinden. In Nederland bijvoorbeeld vindt 73% de prijs te hoog.”
‘Rijdende trein’
Volgens Geeroms is de terugval in de EV-verkoop in Europa slechts tijdelijk. “Elektrisch rijden is de toekomst en niet meer te stoppen. De wereld elektrificeert in hoog tempo. Door technologische innovaties en strengere emissieregels zal de ontwikkeling van EV’s alleen maar versnellen. Het is cruciaal dat Europa op deze rijdende trein springt. Tot nu toe heeft de Europese auto-industrie de slag grotendeels gemist, terwijl China ver vooruitloopt. Toch zijn er nog kansen om in te halen, maar dat vereist nú actie – zowel vanuit de industrie als de overheid.” Daarnaast krijgen autofabrikanten vanaf 1 januari 2025 boetes per wagen die teveel CO2-uitstoot. Voor Volkswagen zou dit bij ongewijzigd beleid een provisionele boete van 7,4 miljard euro betekenen.
Tien aanbevelingen
Het rapport van Allianz Trade schetst een stappenplan voor Europa om de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie te herstellen. Vier aanbevelingen voor de auto-industrie:
- Vermindering van het aantal modellen: Beperk het aanbod tot vijf of zes modellen, waarvan de helft elektrisch of hybride. Vermijd de overdaad aan benzine- en dieselmodellen die de kosten verhogen en zorg voor een efficiënte stroom van nieuwe modellen.
- Investeren in laadoplossingen en verticale integratie: Focus op het ontwikkelen van op maat gemaakte laadoplossingen en versterk de verticale integratie.
- Verhoogde investeringen in technologie: Zet meer kapitaal in voor technologische innovaties en verbeteringen.
- Exploratie van nieuwe markten: Richt je meer op opkomende markten zoals India, Vietnam, Indonesië en Zuid-Amerika, waar autobezit nog relatief laag is en de internationale concurrentie minder sterk.
Vijf aanbevelingen voor beleidsmakers:
- Versterken van het handelsbeleid: Voer strenge importheffingen in op gesubsidieerde, goedkopere Chinese EV’s om de Europese industrie te beschermen.
- Stimuleren van de lokale industrie: Investeer in de ontwikkeling van batterijproductie en de laadinfrastructuur om de zelfvoorzienendheid van Europa te vergroten.
- Vaststellen van consistente regelgeving: Zorg voor een stabiel en voorspelbaar beleid dat de ontwikkeling van EV’s blijft ondersteunen, bijvoorbeeld door inruilpremies voor EV’s onder €45.000.
- Invoering van strengere emissienormen: Breid de verplichtingen voor emissievrije bedrijfswagens uit om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen.
- Ondersteunen van samenwerking en innovaties: Stimuleer publiek-private samenwerkingen en gezamenlijke initiatieven om schaalvoordelen te creëren en de technologische vooruitgang te versnellen.