Zwaagdijk-Oost,
Discountketen Action heeft opnieuw een recordjaar achter de rug. De omzet steeg in 2024 met 21,7% tot €13,8 miljard. De like-for-like groei (exclusief nieuwe winkels) bedroeg 10,3%, gedreven door een stijgend aantal klanten in bestaande winkels. Action eindigde het jaar met 2.918 vestigingen in 12 Europese landen en verwelkomde wekelijks gemiddeld 18,7 miljoen klanten.
Sterke groei door scherpe prijzen en uitbreiding
Action wist zijn klantenaantallen te vergroten door de prijzen van meer dan 650 producten te verlagen in het vierde kwartaal van 2024. CEO Hajir Hajji benadrukt het belang van klantgerichtheid:
“In 2024 verwelkomden we 3,4 miljoen meer klanten per week dan het jaar ervoor. Dit succes danken we aan onze sterke formule en het harde werk van onze medewerkers.”
Daarnaast breidt Action in 2025 verder uit naar Zwitserland en Roemenië. In de eerste helft van het jaar zullen de eerste Zwitserse winkels openen, gevolgd door de lancering in Roemenië in het najaar.
Groei als werkgever
De expansie van Action leidde tot 10.641 nieuwe banen in 2024, waarmee het personeelsbestand groeide tot 79.681 medewerkers uit 151 verschillende nationaliteiten. Ook intern biedt Action groeikansen: 3.507 medewerkers kregen een promotie.
Daarnaast investeert Action in de ontwikkeling van werknemers en hun families. Via het Action Scholarship Fund kregen 179 gezinnen in zeven landen in 2024 financiële steun voor onderwijskosten zoals collegegeld en studiematerialen.
Duurzaamheid en Fairtrade
Action versterkt zijn duurzaamheidsbeleid door zijn Fairtrade-partnerschap verder uit te breiden. Vanaf 2025 betaalt Action een Living Income Reference Price voor de cacao in al zijn eigen chocolademerken. Dit zorgt voor betere inkomens voor cacaoboeren in Ivoorkust, zonder dat consumenten meer betalen.
Op 20 maart 2025 publiceert Action zijn uitgebreide jaarlijkse update over de bedrijfsontwikkelingen en duurzaamheidsdoelstellingen.
Blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!