BAM Infra Nederland voert vanaf 20 juli tot 9 september 2024 groot onderhoud uit aan de A10 Noord tussen Amsterdam Watergraafsmeer en Durgerdam. BAM voorziet in opdracht van Rijkswaterstaat het wegdek van nieuw asfalt met optimaal hergebruik van de bestaande asfaltlagen. Daarnaast vernieuwt ze onder meer de voegovergangen van de Zeeburgerbrug. Met het onderhoud maakt BAM deze belangrijke verkeersader klaar voor 15 jaar intensief gebruik.
Twee fases
BAM voert het onderhoud aan de A10 in twee fases uit. In fase 1 van 20 juli tot en met 15 augustus werkt ze aan het deel van de A10 richting Amsterdam-Noord (de buitenring) die dan is afgesloten. Daarna volgt van 16 augustus tot 9 september het gedeelte richting Amsterdam-Oost (de binnenring) die dan eveneens afgesloten zal zijn. De werkzaamheden vinden grotendeels plaats in de zomervakantie om de hinder voor het verkeer op de A10 en voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.
Hergebruik van bestaande asfaltlagen
Overeenkomstig haar strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ beperkt BAM het gebruik van nieuwe grondstoffen bij de onderhoudswerkzaamheden aan de A10. Zo gebruikt ze 30 tot 60% van het oude asfalt uit de onder-, tussen- en toplaag op de A10 zonder hierbij concessies te doen aan de levensduur en de kwaliteit van het asfalt. Het oude asfalt wordt na het frezen in de asfaltcentrale verder fijngemaakt en vervolgens verwerkt in het productieproces van het nieuwe asfalt. De productie van het nieuwe asfalt gebeurt met behulp van groen gas en bitumen die afkomstig zijn uit Europa om het aantal transportbewegingen te beperken. Voor het transport van het freesmateriaal en asfalt van en naar de asfaltcentrale gebruikt BAM de gecertificeerde fossielarme Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) brandstof.
Werkzaamheden Zeeburgerbrug
Voordat BAM de snelweg van nieuw asfalt voorziet, vernieuwt ze eerst in totaal 120 meter aan voegovergangen bij de Zeeburgerbrug. Door weersinvloeden krimpt of zet de betonnen brugconstructie uit. De stalen voegovergangen tussen het landhoofd en het brugdek vangt deze onvermijdelijke werking van het beton op. De oude voegovergangen vervangt BAM door zogenaamde ‘vingervoegovergangen’, die een langere levensduur hebben. Deze voegovergangen zijn gemaakt van kam- of zaagtandplaten die de voegspleet overbruggen en aan beide zijden verankerd zijn. Technobeton voert deze werkzaamheden voor BAM uit.
‘Koploperaanpak duurzame wegverharding’
Met de ‘Koploperaanpak duurzame wegverharding’ stimuleert Rijkswaterstaat bedrijven aan de hand van de Milieu Kosten Indicator (MKI) eisen om het onderhoud aan de wegen zo duurzaam mogelijk te doen. Zo maakt Rijkswaterstaat investeringen in duurzame wegverharding lonend. Het project Groot Onderhoud A1 en A10, waar BAM komend weekend de eerste werkzaamheden op de A10 Noord start, maakt deel uit van deze Koploperaanpak.