In de snel evoluerende markt van vandaag, waar technologische innovaties en veranderende klantverwachtingen de standaard zijn, wordt customer intimacy steeds vaker erkend als een essentiële onderscheidende factor. Van vakmanschap naar meesterschap: de relatie en communicatie tussen adviseur en klant is daarbij doorslaggevend. Recente onderzoeken wijzen uit dat adviseurs die actief investeren in sterke, persoonlijke klantrelaties een significant concurrentievoordeel realiseren.
Om als adviseur relevant te blijven in de toekomst, is het van cruciaal belang om je te ontwikkelen tot een Meesteradviseur. “Wie als adviseur nog steeds denkt dat alleen vakinhoudelijke kennis en expertise voldoende zijn om het verschil te maken, heeft het mis,” stelt Gerlof Schutte, auteur van Meesteradviseur. Volgens hem hebben ingrijpende technologische en sociaal-maatschappelijke veranderingen een grote invloed op de rol en de toegevoegde waarde van de adviseur. Van vakmanschap naar meesterschap streven, betekent voortdurend leren en aanpassen. Ook de relatie en communicatie tussen adviseur en klant spelen daarbij een doorslaggevende rol.
De M-factor
Een Meesteradviseur beschikt over de zogeheten M-factor. Rob Bertels, mede-auteur, legt uit dat deze M-factor bestaat uit zeven bouwstenen die inzicht geven in het gedrag, de mindset en de vaardigheden waarmee een adviseur zich kan onderscheiden. Een adviseur met de M-factor weet proactief diepgaande, wederkerige en duurzame relaties op te bouwen. Hij of zij creëert klantrelaties op basis van vertrouwen, daagt cliënten uit op voor hen relevante thema’s en maakt op authentieke wijze het verschil door zijn of haar unieke persoonlijkheid. Juist daarom, van vakmanschap naar meesterschap streven, vraagt om voortdurende ontwikkeling van deze relaties.
Boek
Dit boek is speciaal bedoeld voor consultants, salesprofessionals, financials en andere adviseurs die de stap willen zetten van vakmanschap naar meesterschap, waarbij de relatie en communicatie tussen adviseur en klant doorslaggevend is. Het biedt praktische handvatten om meer toegevoegde waarde te leveren, sterkere klantrelaties op te bouwen en meer voldoening en uitdaging in het advieswerk te vinden. Een win-winsituatie voor zowel de adviseur als de opdrachtgever, van vakmanschap naar meesterschap brengt grote voordelen mee.