Utrecht,
Nederlandse venture capital fondsen investeren nog altijd nauwelijks in startups geleid door vrouwen. Tegelijk groeit het aantal vrouwelijke ondernemers gestaag: hun aandeel steeg van 32% in 2010 naar 37% in 2023. Toch blijft toegang tot kapitaal een struikelblok. Een nieuwe generatie ondernemende vrouwen kiest daarom voor sharefunding: kapitaal ophalen via hun eigen netwerk.
Sharefunding via eigen community
Op Eyevestor, het grootste sharefundingplatform van Nederland, weten vrouwelijke ondernemers succesvol kapitaal aan te trekken door hun netwerk te mobiliseren. Zo haalde Kitty Smeeten met haar plantaardige chocolademerk Hands Off My Chocolate maar liefst €500.000 op. Eugénie Haitsma Mulier verzamelde via betrokken investeerders meer dan €300.000 voor haar circulaire modemerk MARTAN. En in de pre-seed fase wist Jacquelina Perini in meerdere rondes ruim €300.000 op te halen voor Whooler, producent van circulaire kinderwagens, met hulp van haar community. “Vrouwen wachten niet meer op goedkeuring, maar nemen zelf de regie over hun financiering,” stelt Madeline van Schothorst-Dalen Meurs, venture expert bij Eyevestor. “Dankzij sharefunding kunnen zij hun visie, verhaal en netwerk omzetten in echte groei.”
Meer dan alleen kapitaal
Waar traditionele crowdfunding vaak om donaties draait, biedt sharefunding investeerders échte aandelen. Dit creëert duurzame betrokkenheid en actieve ondersteuning op strategisch en groeivlak. Steeds meer vrouwelijke ondernemers bouwen via Eyevestor aan hun missie. Zo haalde Lotte Vink, medeoprichter van LABFRESH, €1 miljoen op. Ook Renate Verbaan werkt via het platform aan de uitbreiding van haar bedrijf Healthy Pets Group. “Via sharefunding vinden ondernemers niet alleen financiering, maar ook verbinding,” aldus Van Schothorst. “Investeerders worden echt onderdeel van het verhaal en denken actief mee.”