Diemense blogger Elfi: “H&M heeft mijn logo gejat” (ElfiSelfie)

01 januari 1970

Van onze nieuwspartner RTVNH

DIEMEN De 21-jarige blogster Elfi Voorhuis uit Diemen was al niet zo’n fan van de kleding van het Zweedse modeconcern H&M, maar nu overweegt ze een totale boycot. Het logo van haar blog ElfiSelfie prijkt namelijk sinds kort op een kersttrui van de winkel.

Op de trui, die in reclames van H&M door Katy Perry wordt gedragen, staat het lichaam van een kerstelfje, met daaronder de tekst Elfie Selfie. Bijna exact hetzelfde als het logo van Elfi’s blog ElfiSelfie.

Elfi liet het ontwerpen door een collega van haar vader en paste het daarna naar eigen smaak nog een beetje aan. Een vriendin zag de H&M-trui kort geleden in een winkel hangen en liet hem aan haar zien, in de veronderstelling dat ze het wel grappig zou vinden. “Ik dacht meteen: die tekst lijkt verdacht veel op mijn logo”, vertelt de blogster.

Lees ook: Vrouw klaagt Sonja Bakker aan om afslankboek

‘Stom toeval’
Toen ze H&M belde voor opheldering, kreeg ze in eerste instantie te horen dat het stom toeval was en dat er niets aan te doen was. Maar toen het Algemeen Dagblad een post op haar blog erover oppikte en contact opnam met H&M, nodigde het bedrijf Elfi uit om naar de opening van een nieuw filiaal te komen.

“Ik snap niet dat zoiets pas kan nadat de media er aandacht aan hebben besteed. En ik vind dat ze er wel heel makkelijk vanaf proberen te komen. Ik mag een half uur voor de officiële opening een rondje door de winkel lopen, daarna mag iedereen naar binnen, dus zo bijzonder is dat niet. Geef me dan kaartjes voor Disneyland Parijs of een meet and greet met Katy Perry”, lacht Elfi.

Advocaten
Elfi had alles het liefst zonder advocaten opgelost, maar nu de media er lucht van hebben gekregen, lijkt het erop dat ze geen keuze heeft. “Ik ben door drie advocatenkantoren benaderd die mij gratis bij willen staan als dat nodig is. En H&M belde net dat ze ook hun advocaten naar het logo willen laten kijken.”

Ze hoopt dat er snel een oplossing komt. “Mensen vragen nu of ik aan H&M verbonden ben, maar dat is dus helemaal niet het geval. En dat wil ik ook niet, want ik koop er eigenlijk nooit wat. Ik vind die trui ook helemaal niets.”

De trui is inmiddels uitverkocht op de website van de Zweedse kledinggigant.