Diversen

Internationale groentebeweging ‘Veggies First’ lanceert in Nederland

02 juli 2025
Internationale groentebeweging 'Veggies First' lanceert in Nederland

Veggies First stimuleert jongvolwassenen om meer groente te eten

Wereldwijd krijgen mensen structureel te weinig groente binnen. Om daar verandering in te brengen is Veggies First gelanceerd: de eerste internationale beweging die zich volledig richt op het stimuleren van groenteconsumptie. De focus ligt op generatie Z en jonge millennials (24-32 jaar), een groep die gezond wíl eten, maar struikelt over obstakels zoals gemak, kosten en verkrijgbaarheid.

Van bijgerecht naar basis van de maaltijd

Volgens woordvoerder Annelies Blaauwkamer is het tijd om groente een hoofdrol te geven in ons dagelijks eetpatroon. “In 2035 moet groente de logische start van elke maaltijd zijn, niet slechts een bijrol spelen. Dat begint bij een omgeving die gezonde keuzes makkelijker maakt, thuis én buitenshuis.”

Emotionele waarde van groente vergroten

Veggies First wil dat groente niet alleen gezonder, maar ook aantrekkelijker wordt. Dat betekent meer zichtbaarheid in winkels, inspirerende presentatie in maaltijden en een sterkere emotionele aantrekkingskracht. “Waar fastfood vooraf aantrekkelijk lijkt en je je achteraf futloos voelt, is het bij groente andersom,” aldus Blaauwkamer. “Dat patroon willen we doorbreken. Groente moet ook aanvoelen als een traktatie.”

Gedrag verandert met de omgeving

Volgens prof. dr. Renger Witkamp van Wageningen University & Research is het aanpassen van het voedselaanbod cruciaal. “Als 80% van het aanbod in supermarkten ongezond is, hebben we daar iets te veranderen. Mensen maken gezondere keuzes als hun omgeving dat ondersteunt.”

Daarom werkt Veggies First samen met supermarkten, scholen, cateraars en voedingsontwikkelaars om pilots te starten waarin groente beter beschikbaar, zichtbaar en verleidelijk wordt gemaakt.

Internationale ambitie en oproep tot actie

De beweging heeft als doel om het voedingsgedrag duurzaam te verbeteren, eerst in Europa, en daarna wereldwijd. Alle schakels in de voedselketen worden uitgenodigd om aan te haken. “Of je nu supermarktmanager bent, schoolkok of productontwikkelaar, iedereen kan helpen om groente vanzelfsprekend te maken,” besluit Blaauwkamer. “De tijd van inspireren alleen is voorbij. Nu is het tijd voor échte verandering.”