Detailhandel, Horeca en toerisme

Crisp breidt uit naar foodservice

01 juli 2025
WijBusinessNieuws_Crisp breidt uit naar foodservice

Samenwerking met Sodexo en TommyTomato

De online supermarkt Crisp zet een volgende stap in haar groeiambitie met de toetreding tot de foodservice-markt. Via samenwerkingen met Sodexo Nederland en TommyTomato maakt Crisp haar netwerk van lokale en seizoensgebonden producenten nu ook toegankelijk voor bedrijfsrestaurants en scholen. Daarmee vergroot Crisp niet alleen haar maatschappelijke impact, maar biedt ze tegelijkertijd een schaalbaar afzetkanaal voor kleinschalige boeren en makers die werken volgens regeneratieve principes.

Van thuis naar werk en school

Waar Crisp zich sinds de oprichting in 2018 richt op consumenten die waarde hechten aan vers, lokaal en verantwoord eten, verschuift de focus nu ook naar grootverbruik. De supermarkt-app – onlangs uitgeroepen tot Beste Online Supermarkt 2025 door YouGov, stelt haar leveranciersnetwerk beschikbaar voor bedrijfslunches en groentemaaltijden op basisscholen. Volgens medeoprichter Michiel Roodenburg speelt Crisp hiermee in op een duidelijke behoefte: “Ongeveer een derde van ons eten nuttigen we op het werk. Een goede lunch is daarmee steeds vaker een serieuze arbeidsvoorwaarde. Via Crisp wordt die lunch lokaal, gezond én schaalbaar.”

Sodexo: regeneratief op het bord

Sodexo Nederland, marktleider op het gebied van duurzame food- en facilityservices, sluit zich als eerste grote foodservicepartij aan. In de eerste fase gaan zes klanten van Sodexo’s foodconcept Modern Recipe, waaronder APG, PGGM en Athlon, aan de slag met ingrediënten uit het Crisp-netwerk. Deze worden verwerkt in salades, warme maaltijden en sandwiches. De producten komen van lokale boeren die regeneratief telen, met oog voor biodiversiteit, bodemgezondheid en minimale milieubelasting.

“Crisp biedt een onderscheidend concept: een korte keten van boer tot bord, ondersteund door elektrische levering,” zegt Sophia Cheung, Head of Supply Management bij Sodexo Nederland. “Hiermee kunnen we concreet bijdragen aan onze NetZero-doelstelling in 2040 en helpen we onze klanten hun voedselafdruk te verlagen.”

Transparantie op het menu

Uniek aan de samenwerking is de zichtbaarheid van de herkomst van ingrediënten. Groenten van boeren die bijdragen aan bodemherstel krijgen letterlijk een plek op de lunchkaart, zodat medewerkers zich bewust worden van wat ze eten en waar het vandaan komt.

Ook naar het onderwijs

Naast Sodexo start Crisp ook een samenwerking met TommyTomato, aanbieder van vegetarische schoolmaaltijden in het basisonderwijs. Ook hier gaat het om toegang tot het bestaande netwerk van telers en makers, waarmee kinderen al op jonge leeftijd kennismaken met gezond, duurzaam en lokaal geproduceerd eten.


Boost je ondernemerskennis!

Blijf op de hoogte van het laatste ondernemingsnieuws Nederland. Schrijf je in en ontvang twee keer per week onze nieuwsupdates.