De recente publieke ruzie tussen Donald Trump en Elon Musk draagt bij aan een afnemend vertrouwen in Tesla. Tegelijkertijd toont nieuw onderzoek van Autokan.nl aan dat een meerderheid van de Nederlandse ondernemers terughoudend is met het delen van persoonlijke gegevens via hun elektrische auto, ongeacht het merk. Slechts 35% is bereid data te delen met Tesla, terwijl slechts 13% een Chinees merk zoals BYD vertrouwt. Dit blijkt uit een representatieve enquête onder meer dan 1.000 Nederlandse ondernemers en zzp’ers.
De resultaten vallen samen met de recente escalatie tussen Trump en Musk, waarbij Trump zijn voormalige bondgenoot “ondankbaar en doorgedraaid” noemde. Hierop daalde het aandeel van Tesla met 14,3%, met een licht herstel de dag erna, maar het beleggerssentiment blijft instabiel. Henk Bakker van Autokan merkt op: “Tesla stond ooit voor innovatie, duurzaamheid en technologische voorsprong, maar wordt nu steeds meer gezien als een bron van onvoorspelbaarheid en risico. Voor zakelijke rijders telt dat zwaar mee in hun merkvoorkeur, zeker als het gedrag van de CEO de aandeelhouderswaarde en publieke opinie beïnvloedt.”
Jarenlang was Tesla populair onder ondernemers vanwege fiscale voordelen en een innovatief imago, maar dit beeld begint te veranderen.
Groeiende data-angst, vooral bij vrouwen en oudere ondernemers
Van de ondervraagden wil 52% helemaal geen voertuigdata delen. Deze databezorgdheid is vooral aanwezig bij vrouwelijke ondernemers (62%) en ondernemers van 50 jaar en ouder (79%). Moderne elektrische auto’s verzamelen veel gegevens, zoals locatiegeschiedenis, rijgedrag en contactgegevens via gekoppelde apps, wat volgens Autokan leidt tot de angst dat deze informatie in verkeerde handen valt.
Dalende Tesla-verkoop in Europa
Deze bevindingen sluiten aan bij de dalende verkoopcijfers van Tesla in Europa. In mei daalde de verkoop in Frankrijk met 67% jaar op jaar, in Zweden met 53,7% ten opzichte van april, en in Duitsland met 36,2% op jaarbasis. Analisten wijzen op factoren als de afbouw van subsidies, de opkomst van Chinese merken, zorgen over restwaarde, en de onvoorspelbare communicatie vanuit het topmanagement.
Schandalen versterken angst voor datalekken
Eerdere incidenten, zoals het datalek bij Volkswagen-dochter Cariad eind 2024 waarbij gegevens van circa 800.000 EV-rijders (waaronder 61.000 Nederlanders) openbaar werden, versterken deze angst. Dit incident leidde tot Kamervragen en een tijdelijke terugval in het vertrouwen in de Volkswagen-groep. Sindsdien zijn privacy en databeheer belangrijke overwegingen bij de keuze voor een zakelijke leaseauto. Volgens Autokan biedt dit kansen voor autofabrikanten die privacy en databeheer serieus nemen, door transparantie en controle te bieden.