Zakelijke dienstverlening

Roosters vormen stressfactor voor retailmedewerkers

30 april 2025
Roosters vormen een grote stressfactor voor retailmedewerkers

38% van de werkstress komt door roosterproblemen

Bijna 40% van de stress bij eerstelijnsmedewerkers in de retail komt door roosterproblemen, zoals een gebrek aan flexibiliteit, lange werktijden en onderbezetting. Roosters vormen een grote stressfactor voor retailmedewerkers, blijkt uit onderzoek* van Quinyx, aanbieder van AI-gestuurde workforce managementsoftware. Bedrijven die AI inzetten voor het maken van roosters zien de werknemerstevredenheid met 13% stijgen.

Retailmedewerkers gaven ook aan wat hun inzet en betrokkenheid zou vergroten. Roosters vormen een grote stressfactor voor hen, daarom wordt vooral meer flexibiliteit in roosters (18%), minder gaten in de bezetting (11%) en een betere werk-privébalans (10%) genoemd.

“HR focust traditioneel op retentie, betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid. Belangrijke thema’s, maar het fundament – het rooster – wordt vaak vergeten,” zegt Morris Beek, AI-expert bij Quinyx. “Wie het rooster samen met AI maakt, voorkomt stress, verhoogt de tevredenheid en verlaagt de personeelskosten.” Het mag duidelijk zijn dat roosters vormen een grote stressfactor voor retailmedewerkers.

Van structurele stress naar structurele oplossingen

Roosters zijn in veel sectoren een dagelijkse stressfactor. Onregelmatige werktijden, personeelstekorten en complexe regelgeving maken het plannen van personeel tot een uitdaging. Dat roosters vormen een grote stressfactor, is een gegeven in veel industrieën. Slimme technologie biedt hierin steeds vaker uitkomst.

Bij een logistiek bedrijf daalde de roostertijd van twee fulltime planners naar slechts twee uur per week. In de horeca en retail zorgde geavanceerde planningssoftware voor 20% minder over- en onderbezetting, minder overuren en lagere loonkosten. In sectoren met strikte arbeidsregels zijn overtredingen, zoals het overschrijden van rusttijden, in sommige gevallen zelfs volledig verdwenen.

Roostering als strategisch HR-thema

De resultaten zijn een duidelijk signaal voor HR-professionals om roostering hoger op de agenda te plaatsen. Het is geen puur operationele taak, maar een strategisch instrument dat direct bijdraagt aan retentie, betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid. Roosters vormen een grote stressfactor voor retailmedewerkers en dit strategisch inzicht kan dat probleem aanpakken.

“Roosteren is geen administratieve handeling, maar een manier om rust, autonomie en vertrouwen te geven aan de mensen die dagelijks het verschil maken op de werkvloer,” zegt Beek.


Boost je ondernemerskennis!

Blijf op de hoogte van het laatste ondernemingsnieuws in Noord-Holland. Schrijf je in en ontvang twee keer per week onze nieuwsupdates.